Afvallen en Fit worden maar geen tijd om gezond te koken? Dan is dit de oplossing voor jou! Al meer dan 10.000 mensen zijn je voor gegaan.

Afvallen en Fit worden zonder moeite!

Gezonde etenswaren die jou dik maken (Schokkend, dit moet je lezen)

gezonde groenten

Ben jij bezig met afvallen maar wil het maar niet lukken terwijl je gezond eet, sport en genoeg rust neemt? Dan kan ik het mij goed voorstellen dat je gefrustreerd raakt en zelfs op het punt staat om op te geven! Maar geef niet op. De reden waarom je niet afvalt kan je nog weleens verrassen.

De reden waarom jij niet misschien niet afvalt en wellicht zelfs aankomt kan komen doordat jij teveel gezonde etenswaren eet of denkt dat het gezond is. Maar hoe kan het nou dat je dik kunt worden van gezonde etenswaren?

Teveel gezond eten

We weten allemaal dat teveel niet goed is en dat geldt ook voor gezond eten. Van sommige gezonde etenswaren eet je al snel teveel met als resultaat dat je aankomt in plaats van afvalt.

Laat ik voorop stellen dat het beter is om teveel gezond te eten dan ongezond te eten. Als je teveel gezond eet krijg je wel de benodigde vitaminen, mineralen en vezels binnen voor je lichaam, dit geldt niet voor ongezond eten.

Maar gezonde etenswaren bevatten ook calorieën en sommige gezonde etenswaren zijn zelfs heel calorierijk en daar gaat het mis! Want zonder dat je het door hebt krijg je enorm veel calorieën binnen en zit je binnen no time boven je caloriebehoefte terwijl je denkt dat je gaat afvallen omdat je zo gezond eet. Een aantal gezonde producten die calorierijk zijn en jij wellicht teveel van eet zijn: noten, avocado, pindakaas, vette vis, kokos en olijfolie.

Één avocado bevat al 200 tot 250 calorieën. Voor mensen die gemiddeld 2000 calorieën nodig hebben is één avocado dus al een behoorlijke deel van de 2000 benodigde calorieën. Hierdoor heb je een grotere kans om al snel boven je energie behoefte te komen en niet zal afvallen.

Noten zijn ook gevaarlijk, het is heel makkelijk om weg te eten en voor dat je het door hebt, heb je een halve zak of zelfs een hele zak cashewnoten leeg gegeten. Misschien denk je wel dat het meevalt maar 100 gram cashewnoten bevat al 600 calorieën. Als je nagaat dat een zak cashewnoten tussen de 150 a 300 gram is. Zit je zo op een gemiddelde van 2000 calorieën.

Toch raad ik je wel aan om gezonde vetten te blijven eten want het is essentieel voor je lichaam. Zorg er alleen voor dat je er minder van gaat eten. Eet bijvoorbeeld een halve avocado op een dag en niet een hele of een handvol noten (ongezouten) inplaats van meerdere handjes.

Varieer het ook een beetje, ga de ene dag een halve avocado eten en de volgende dag een handvol noten. En eet bijvoorbeeld 2 keer per week vette vis.

Calorieën behoefte berekenen

Het is ook handig om te weten hoeveel calorieën je nodig hebt om aan je dagelijkse energiebehoefte te komen. Als je er vervolgens 100 tot 500 calorieën onder gaat zitten zul je geleidelijk gaan afvallen. Bijvoorbeeld 2000 calorieën is jouw energiebehoefte dan zul je 1500 tot 1900 calorieën per dag moeten eten om af te vallen.

Om te weten hoeveel calorieën je nodig hebt kun je gebruik maken van een calorie calculator. 100 procent accuraat is het misschien niet maar het stuurt je wel de goede richting op. Zodra je het weet is het een kwestie van finetunen.

Klik hier om jouw caloriebehoefte te berekenen.

Voedingsschema met My Fitness pal

Nu je weet hoeveel calorieën je nodig hebt. Kun je met My Fitness Pal een voedingsschema maken. Zelf gebruik ik dit ook net als de meeste fitnessers die serieus met voeding bezig zijn.

Je kunt hier invullen hoeveel calorieën je nodig hebt per dag en ook de verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten.

Als je dit hebt gedaan kun je producten toevoegen aan je voedingsschema. Je schema laat vervolgens automatisch zien hoeveel calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten je voedingsschema bevat. Op deze manier weet je precies hoeveel je op een dag eet. Handig toch?

Gezond is niet altijd gezond

Soms denken we dat we gezond eten maar dit is lang niet altijd waar. Zelf is dit mij ook overkomen. Jaren geleden besloot ik dat het tijd was om wat gezonder te gaan eten. Ik was eigenlijk altijd wel fit maar aan mijn voeding dacht ik eigenlijk nooit.

Ik begon elke ochtend muesli te eten met het idee dat het gezond zou zijn. Ik had namelijk van anderen gehoord dat muesli gezond is. Achteraf bleek dat het helemaal niet zo gezond is want de muesli dat ik at zit vol met suiker.

Muesli bevat vaak veel suiker om muesli krokant (cruesli) en lekkerder van smaak (zoeter) te maken. Hierdoor is het niet zo gezond terwijl muesli van nature best gezond is. Kies dus voor muesli zonder de toevoeging van suiker als je graag muesli wilt eten. Als je muesli ziet met chocolade, appel, rozijnen of andere fruitsoorten loop er dan voorbij tenzij je ongezonde muesli wilt.

Wees met producten als havermout en yoghurt ook voorzichtig. Deze producten lijken gezond en zijn het ook mits het geen suiker bevat. Kijk altijd even achterop het etiket om te bekijken of het suikervrij is.

Gezond eten binnen 15 minuten

Nu je weet hoeveel je moet eten om af te vallen is het tijd om gezond te gaan koken. Mis je inspiratie of heb je weinig tijd om te koken? Dan raad ik je het boek Fitchef Turbo aan.

In dit boek vind je 85 gezonde recepten die binnen 15 minuten klaar te maken zijn. Bij elk recept staat netjes vermeld hoeveel calorieën het bevat zodat je precies weet hoeveel calorieën je binnenkrijgt.

Op dit moment krijg je tijdelijk een korting. Als je het boek voor 21:00 besteld, ligt het morgen bij je op de deurmat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.