Aanbiedingen en korting, je komt het overal op de wereld tegen. Wanneer er een onderzoek zou komen naar in welk land bedrijven het beste omgaan met deze ware korting cultuur, dan vermoed ik zo dat Nederland hoog in het lijstje staat.
Inhoudsopgave
Wat is de korting cultuur?
Laten we beginnen met het begin. Wat bedoelen we met deze korting cultuur? Nee we hebben het hier niet over de CJP pas, die korting geeft op kunst en cultuur. In het westen consumeren we met z’n allen ontzettend veel. Zo zijn we de laatste aantal decennia geprogrammeerd en kun je misschien wel van een koop ziekte spreken.
We kopen nu eenmaal veel, wanneer je dit onder de loep zou nemen en alleen al naar de eerste levensbehoeften zou gaan kijken. Dan zul je schrikken van de resultaten dat we alleen daar al veel geld onnodig aan uitgeven. Een grote boosdoener van ons koopgedrag is de ware korting cultuur die er heerst in Nederland. Korting shoppen is onderdeel van onze lifestyle geworden en vinden we het heel normaal hier gebruik van te maken.
In de aanbieding dus goedkoper. Maar is dat wel zo?
Toch is niets wat het lijkt. En dan moet ik je wel waarschuwen. Niet alle bedrijven maken zich hier schuldig aan. Maar in de meeste gevallen zijn kortingen puur manipulatie. Je denkt iets goedkoper te kopen maar is dat wel zo?
Ik hoor je denken. Wanneer iets normaal gesproken 100,- kost en nu in de aanbieding is voor 50,-. Dan is dat toch 50% goedkoper? Ja zeker, maar dat is niet de vraag die je moet stellen. Ooit begon de korting cultuur op deze manier en was alles nog authentiek. Inmiddels wordt er zo veel gemanipuleerd dat je jezelf makkelijk kunt afvragen of een prijs wel klopt.
Sommige bedrijven maken daadwerkelijk verlies of spelen quitte op de wekelijkse aanbieden. Het is een tool om meer klanten naar hun winkel of bedrijf te krijgen. Maar er zijn ook zat voorbeelden waar er zelfs op de aanbieding nog flink wordt verdiend. En dan kun je dus stellen dat de normale prijs dus veel te hoog is. Maar goed het blijft in de meeste gevallen een kwestie van vraag en aanbod.
Ik ga geen namen noemen, maar er zijn bepaalde supermarkt ketens die in de aanloop naar de aanbiedingen op bepaalde producten hun prijzen langzaam opvoeren. Dit verschil merk je bijna niet omdat dit met enkele centen per week gaat. Op het moment dat er dus een mooie aanbieding in de week folder staat. Denk jij kassa, maar ook de supermarktketen denkt kassa! Dit omdat de korting die jij krijgt allang is verdiend en je in feite dus geen of veel minder korting krijg dan je in de eerste instantie denkt.
Prijs manipulatie is de normaalste zaak van de wereld
Dit is puur het manipuleren van prijzen. Maar de hele korting cultuur is ook een psychologisch spel. We zijn als mens zo geprogrammeerd dat we op het moment we een aanbieding of korting zien, we moeten gaan overwegen om iets te kopen. Heb je het nodig, misschien niet nu, maar misschien wel later. Moet ik dit nu kopen omdat het een mooie kans is etc. Dit zijn allemaal vraagstukken die in je hoofd oppoppen. Natuurlijk zijn er veel producten die je altijd al koopt en dus tijdens een aanbieding extra voordelig voor je kunnen uitpakken. Maar exact door deze cultuur koop je ook meer dan je lief is en je uiteindelijk niet of niet echt nodig hebt.
WC papier als voorbeeld
WC papier is een goed voorbeeld van een product dat altijd in de aanbieding is. Dit is een echte mind-fuck. Want hoe gek het ook is, ook in de Wc papier branche kennen we A, B en C merken. Hoewel een C merk in veel gevallen gewoon beter is dan een A merk. IS dit een psychologisch spel dat door branding wordt gespeeld. Door de mooiere verpakkingen en marketing van Edet en Page ga je er al vanuit dat het een van de beste WC papier soorten zijn. Daarom vind je regelmatig aanbiedingen van grote bulk verpakkingen voor bijvoorbeeld 48 rollen voor € 9,99 Dit ziet er goed uit.
Maar neem nu eens dat goedkopere C merk dat net zo goed is. Wanneer je daar 48 rollen van zou kopen die niet eens in de aanbieding zijn. Dan ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit. Zoals je ziet heeft dit dus met branding en marktpositionering te maken, en dan hebben we over een van de meest simpelste producten ‘WC papier’
Ook de Albert Heijn weet exact hoe dit spelletje werkt en heeft zich hier de laatste jaren op gefocust. Dezelfde producten maar dan in een luxere verpakking en kassa. Wij zijn hier erg gevoelig voor. Laat staan als er dan een korting wordt gegeven.
Niet alle aanbiedingen zijn nep of gemanipuleerd
Natuurlijk zijn er tussen de duizenden dagelijkse aanbiedingen ook nog een heleboel oprechte aanbiedingen. Bedrijven en leveranciers maken afspraken met elkaar om verschillende redenen. Om een product extra in de aandacht te brengen. Om meer bezoekers naar de winkel te trekken etc. Er zijn meerdere redenen te noemen waarom bedrijven aanbiedingen hebben.
Ook de afspraken onderling tussen leverancier en retailer zijn verschillend. Soms werken fabrikanten mee aan een goedkopere prijs voor een bepaalde tijd. Maar soms ook niet. Denk bijvoorbeeld aan Apple. Apple tolereert het niet wanneer je zonder hun toestemming hun producten voor een andere prijs verkoopt. Wanneer je dit wel doet, loop je grote kans om niet meer te mogen verkopen.
De beste plek om je korting te checken
Omdat we een echte korting cultuur hebben in Nederland, gaan we wanneer we iets willen kopen, altijd op zoek naar een aanbieding voor het betreffende product. En dat is aan te raden. Hoewel een Google zoektocht vaak geen duidelijkheid geeft omdat er veel websites naar voren komen die je van alles beloven maar niets waar maken kun je het beste zelf gebruik maken van een paar websites die hier gewoon echt heel goed in zijn.
Een van de beste Nederlandse websites waar je veel mooie kortingen en aanbiedingen kunt vinden is die van Bespaardeals.nl Naast het grootste aanbod van kortingen, is de website ook mooi opgezet en kun je makkelijk tussen verschillende categorieën navigeren en zelfs zoeken op merk of winkel.
Hoe ga jij om met kortingen?
We kunnen nog veel langer en uitgebreider over onze korting en aanbiedingen cultuur schrijven. Er gaat een lange en kenmerkende geschiedenis achter schuil. Wat ik voor nu zou willen weten is hoe jij met kortingen om gaat. Ben jij een koopjesjager, check jij altijd eerst of er een aanbieding is wanneer je iets gaat kopen. Of ben je juist gevoelig voor aanbiedingen en koop je daarom regelmatig iets dat je eigenlijk niet nodig hebt?
Laat het ons weten door hieronder te reageren op dit artikel. We zien je reactie graag tegemoet.