Spiergeheugen: bestaat het echt of is het een fabel?

spiegeheugen

Na weken in de sportschool gezeten te hebben plus goede voeding. Zul je uiteindelijk wat resultaten gaan zien en voelen. Maar wat als je stopt met trainen? Zal het dan allemaal verdwijnen? Spiermassa verliezen is een grote vrees van iedereen in de sportschool.

Een studie heeft aangetoond dat je 12 procent van je spierkracht verliest als je 2 weken niet traint. Dit is een reden waarom veel mensen ook niet beginnen met krachttraining.

Want je moet je hele leven trainen om je spiermassa te behouden, want als je een tijdje niet traint zul je alle spiermassa verliezen en weer helemaal opnieuw beginnen, toch? Nou dat is niet helemaal waar.

Bestaat Spiergeheugen?

Vaak hoor je dat mensen die jarenlang trainen, maar er een tijdje hebben uit gelegen om bepaalde redenen, heel snel weer op hun oude niveau komen als ze weer beginnen met trainen.

Dit zou te maken hebben met het spiergeheugen. En dat dit gedacht word is op zich niet raar. Want bij mezelf merk ik het ook.

Maar bestaat spiergeheugen dan ook? Nee in principe bestaat het niet. Je spieren weten niet hoe sterk of groot het 8 jaar geleden was.

Wat is spiergeheugen dan?

Spiergeheugen bestaat in feite dus niet. Maar toch ervaren mensen die veel getraind hebben, snel weer op niveau zijn en persoonlijk heb ik het ook ervaren.

Dus hoe kan het dan dat je snel weer op niveau bent terwijl spiergeheugen niet bestaat en kan?

Dit heeft met een aantal dingen te maken. Als je een lange periode goed getraind hebt. Weet je lichaam hoe je een bepaalde oefening moet uitvoeren.

Door een oefening correct uit te voeren zul je sneller resultaat behalen dan wanneer je het niet goed uitvoert. Dit is wel een soort van geheugen van je motoriek.

Deze functie zorgt er ook voor dat je kunt fietsen en het niet zal verleren terwijl je het misschien al jaren niet gedaan hebt.

Maar de grootste reden waarom je sneller op je oude niveau komt is, kort gezegd dat je spiercellen aanmaakt tijdens het trainen. Als je vervolgens een paar maanden stopt met trainen blijven deze spiercellen wel.

Deze cellen kun je dan in principe het zogenaamde spiergeheugen noemen van de spier.

Doordat je capaciteit van spiercellen groter is kunnen er meer spiereiwitten worden opgenomen waardoor je sneller spiermassa opbouwt. Als je beginner bent moet je deze spiercellen nog aanmaken.

Met andere woorden je hebt al een fundering gebouwd om spiermassa op te bouwen, deze fundering zal je blijven houden of je nou traint of niet.

Als je nog maar net 2 maanden aan het sporten ben en vervolgens ermee stopt. Om een paar maand later weer te beginnen heeft het natuurlijk niet veel invloed.

Je hebt in deze periode immers niet veel spiercellen aangemaakt de fundering is nog niet af. In dit geval moet je wel helemaal van voor of aan beginnen.

Ervaring telt meer dan spiergeheugen

Uiteindelijk telt ervaring ook mee. Doordat je veel aan het trainen bent geweest en wellicht bezig bent geweest met voeding. Weet je nou wat je wel of niet moet doen om het gewenste resultaat te bereiken.

Als je bezig bent met krachttraining en voeding weet je op den duur wel welke oefeningen perfect bij jou passen. Je komt ook steeds meer te weten wat gezonde voeding is voor spieropbouw en waar je goed of minder goed op reageert.

Maar ook rust heeft een grote factor. Wat je vaak ziet bij beginners is dat ze veel te snel willen waardoor ze geen resultaat bereiken.

Doordat je al veel getraind hebt in het verleden zul je dit wel weten en precies aanvoelen wanneer je rust nodig hebt. Immers maak je tijdens het rusten spieren aan.

Spiermassa met Fitchef

Je bent nou wat meer te weten gekomen over spiergeheugen en spiercellen. Om spiermassa op te bouwen is het belangrijkste nog altijd dat je goede voeding krijgt. Zodat je jouw spiercellen die je hebt opgebouwd optimaal kunt benutten.

Hiervoor is het belangrijk om genoeg eiwitten naar binnen te krijgen. Eiwitten zijn de bouwstenen voor je lichaam. Het zorgt voor spiermassa, herstel van je spieren en spierbehoud.

Fitchef is een boek wat speciaal op eiwitrijke recepten gericht is. Met dit boek kun je heerlijke eiwitrijke recepten maken zodat jij je spieren kan voeden op een lekkere manier en gespierder dan ooit zult worden. Verder staat het boek ook vol met tips hoe je fitter kunt worden.

spiergeheugen

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.